SEO technische analyse

Alles wat je moet weten over een SEO technische analyse

Leestijd: 9 minutenReading Time: 9 minutes

Misschien heb je nog niet eerder gehoord van een technische analyse (TA) en wat het verband is tussen de diverse SEO werkzaamheden. Of je bent wellicht nu zelf bezig met een TA van jouw website en ben je hier terecht gekomen om je geheugen een beetje op te frissen en achter nieuwe invalshoeken te komen. Iedereen is natuurlijk welkom! We starten in deze blog met de basiskennis over de technische SEO analyse en duiken steeds verder de diepte in.

Een technische analyse, wat is dat?

We trappen af met de allerbelangrijkste vraag: wat is een technische analyse precies? Het antwoord is redelijk simpel, het is een uitgebreide analyse van de website op basis van techniek. De reden dat je deze analyse wilt maken is omdat je wilt weten hoe je huidige website ervoor staat. Deze TA maak je aan de hand van verschillende onderdelen, zoals de interne linkstructuur, sitemaps, indexatie en duplicate content. Je zult zien dat je er al vrij snel achter komt waar je met de website op achterloopt of waar de technische fouten zich bevinden. Deze analyse is daarmee de eerste stap richting een gebruiksvriendelijke website.

Wat is technische SEO?

Zoals ik hierboven al enigszins beschreef is technische SEO een manier om jouw website te optimaliseren. De kans is groot dat Google je een grote duw omhoog in de organische zoekresultaten geeft wanneer jouw website qua techniek goed in elkaar steekt. Google is natuurlijk niet de enige waarvoor je je website optimaliseert, dit is namelijk de klant! Zodra Google jouw website hoger rankt in de zoekmachine, wordt je direct zichtbaarder voor jouw ideale klanten. SEO techniek zorgt niet alleen voor een vindbaardere site, maar ook voor website veiligheid en mobielvriendelijkheid.

Denk bij het optimaliseren van technische SEO bijvoorbeeld aan:

–        Het vermijden van 404-pagina’s

–        Snellere laadtijd van de website

–        Het creëren van een gebruiksvriendelijke website

–        Zorgen voor de juiste HTTP response status codes

Geen zorgen als je een aantal begrippen van dit lijstje nog niet kent, die komen later zeker aan bod 😉.

Vormen van een SEO technische analyse

In de SEO ‘wereld’ wordt er niet alleen gesproken van een technische analyse. Zo zijn er meerdere benamingen voor. Eentje die veel voorkomt is de ‘technische SEO scan’. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als de technische analyse, maar dan in een wat compactere vorm. Daarbij wordt een technische seo scan of technische seo audit vaak uitgevoerd door een ingehuurde partij. Een bedrijf geeft daarmee bijvoorbeeld een marketingbureau de opdracht om een technische scan uit te voeren. Op basis van die audit kunnen de slechtste onderdelen, doormiddel van een uitgebreide technische analyse, onder de loep genomen worden.  

De voordelen van een technische analyse

Het zou natuurlijk geen blog zijn als de belangrijkste voordelen van de uitgebreide TA niet benoemd worden, hier de belangrijkste:

–        Je krijgt inzicht in de valkuilen van de website op het gebied van techniek

–        Google waardeert geoptimaliseerde sites, waardoor jouw website ook nog eens hoger in de zoekresultaten komt (verhoogt je CTR!)

–        De gebruikservaring wordt onderzocht en verbeterd waar nodig

–        Een technische analyse zorgt voor SEO verbetering op cruciale onderdelen

–        De website wordt geoptimaliseerd voor mobiele apparaten (bezoekers bekijken tegenwoordig websites veel vaker op mobiel dan op een desktop).

Wat zijn de onderdelen van een TA?

Een technische analyse bestaat uit verschillende onderwerpen, die weer opgedeeld zijn in diverse onderdelen. Als eerst begin je met een crawl van je gehele website. Dit kan bijvoorbeeld met de tools Screaming Frog of Ahrefs. Ik neem de technische SEO checklist hieronder met je door!

Indexatie

Google heeft een bepaalde manier van het indexeren van pagina’s. Dit wordt volgens een vooropgesteld schema gedaan. De zoekmachine zorgt ervoor dat er bij elk bezoek een aantal pagina’s worden geïndexeerd. Ook de pagina’s die al eens eerder gelezen zijn worden opnieuw gescand. Daarnaast worden de nieuwe pagina’s ook meegenomen in de index. Tijdens de analyse ga je kijken of alle URL’s, waarvan je wilt dat Google die leest, worden opgenomen in de zoekresultaten. De eerste manier is om  ‘site: + domeinnaam’ in de zoekmachine in te voeren. Het aantal resultaten geeft weer hoeveel URLS er worden geïndexeerd. Vervolgens kan je in het Google Search Console account zien hoeveel URLS er daar worden geïndexeerd. Als het verschil erg groot is kan je gaan analyseren waarom dit zo is. Misschien zijn er wel veel URL’s die een noindex tag hebben. Het advies is om er voor te zorgen dat Google alleen de pagina’s indexeert waarop je gevonden wilt worden.

Indexatie | Robots.txt

Een robots.txt bestand wordt voornamelijk gebruikt om de verschillende zoekmachines duidelijk te maken welke pagina’s niet gecrawld mogen worden. Om die reden is het belangrijk om te analyseren of het robots.txt bestand goed is ingericht.

Indexatie | Sitemaps

Sitemaps zorgen ervoor dat een zoekmachine de structuur van een website beter begrijpt. Daarom is het belangrijk om continue de sitemaps up-to-date te houden. Als dit niet gebeurd kunnen er belangrijke pagina’s vergeten worden in de index. Er zijn twee verschillende sitemaps, namelijk de HTML sitemap en de XML sitemap. De HTML sitemap is voornamelijk bestemd voor de bezoekers van jouw website. De sitemap geeft inzicht in als het ware de inhoudsopgave van de website. Zo maakt dit bestand duidelijk uit welke onderdelen de website bestaat. De XML sitemap zorgt er daarentegen voor dat de zoekmachines de pagina’s beter kunnen lezen en indexeren. De sitemaps kan je vaak vinden in de backend van de website, zo niet? Dan mag je ze gaan aanmaken. Goed om ook nog even te kijken of de sitemap wel is ingediend bij Google Search Console!

Robots.txt bestand

Indexatie | Interne linking

Het is belangrijk om de interne linking van jouw website eens goed onder de loep te nemen. Tijdens deze analyse kijk je hoe de interne links zijn opgesteld. Het is namelijk zo dat belangrijke pagina’s genoeg interne linkwaarde moeten krijgen en niet verstopt zitten in de website. Als een bepaalde pagina geen interne verwijzingen heeft wordt dit ook wel een orphan page genoemd. Deze crawl wordt vaak gedaan middels de tool Ahrefs of Screaming frog.

Bij dit onderdeel ga je ook de URL structuur analyseren. Het komt namelijk vaak voor dat de pagina URL’s onlogisch zijn opgedeeld. Kijk bijvoorbeeld naar mijn URL structuur. Als je navigeert naar de overzichtspagina van ‘tips’, zie je in de URL de domeinnaam staan + kennisbank/tips. Dit komt, omdat het overzicht valt onder de kennisbank. Ga na of de belangrijkste zoekwoorden terugkomen bij jouw URL structuur. Hierbij moet wel gezegd worden dat je de URL moet minimaliseren waar nodig.

Indexatie | canonical tags

Een canonical URL zorgt ervoor dat gedupliceerde content wordt vermeden. Google geeft je namelijk strafpunten als je geen originele content of duplicate content op jouw website hebt staan. Toch is het soms lastig om duplicate content helemaal te vermijden. Daarvoor zijn de canonicals in het leven geroepen. De canonical URL is een HTML element in de ‘head’ van een pagina. Dit element wordt ook wel rel=canonical genoemd. Dit specifieke element laat aan de zoekmachine weten welke pagina de originele is. Deze manier van werken zorgt ervoor dat er maar één landingspagina (de originele) in de zoekresultaten zichtbaar is en worden de andere pagina’s niet gezien als duplicate content. Ga daarom in de analyse na of jij ook gebruik maakt van duplicate content en ontdek waar je canonicals kunt plaatsen.

Status codes

Er zijn meerdere status codes die Google meegeeft aan pagina’s. Een overzicht van de belangrijkste http response codes:

HTTP status code 200
Deze status code wil je het allerliefst hebben. De code 200 betekent dat de pagina goed in elkaar steekt en wordt gelezen door bezoekers en zoekmachines.

HTTP status code 301
Dit wordt ook wel een redirect genoemd. Deze status code kan gebruikt worden zodra een URL tijdelijk moet worden doorgestuurd naar een andere URL. Je wilt er namelijk voor zorgen dat de opgebouwde waarde van een pagina niet verloren gaat, maar juist mee gaat naar de nieuwe URL.

HTTP status code 404
Misschien heb je al eens eerder een error 404 pagina gezien, maar wat is nou precies een 404 pagina? Deze error betekent dat de pagina niet gevonden kan worden door de server. Dit zijn bijvoorbeeld pagina’s die verwijderd zijn, maar nog wel in de zoekresultaten van Google staan. Je kan een 404 pagina gemakkelijk inrichten, zie een voorbeeld van De Bijenkorf hieronder.

HTTP status code 500
Codes die een 5 bevatten betekenen dat er iets mis is met de server van een website. Bij deze code zullen de bezoekers van een website verdwaald raken in een doolhof en raak je wellicht ook nog eens de waarde van links kwijt.

Crawl daarom je website en bekijk hoeveel pagina’s een status code 200 krijgen en welke pagina’s andere codes krijgen. Misschien zitten er wel belangrijke pagina’s tussen die geen status code 200 krijgen. Als dit het geval is zal je er dieper in moeten duiken!

Structured data

Het toevoegen van structured data aan je website kan veel positiefs met zich mee brengen. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je uitgebreidere zoekresultaten in Google krijgt. Niet alleen gunstig ten opzichte van je concurrentie, maar ook voor je CTR! Voorbeelden van structured data zijn:

–        Product

–        Reviews

–        Breadcrumbs

–        FAQ Page

Tip: Je vindt de gehele lijst met alle types structured data op de website van Schema.org.

Page speed

Dit is een van de belangrijkste onderdelen van een technische analyse. Je wilt namelijk niet dat je website bezoekers afhaken doordat je pagina’s te traag reageren. Je kan de site snelheid en pagina snelheid gemakkelijk analyseren met de PageSpeed Insights tool van Google. Je kunt in deze tool schakelen tussen de desktop en mobiel snelheid. Daarnaast krijg je inzicht in de belangrijkste fouten van de snelheid in de website. Wellicht zorgen veel bewegende elementen op jouw website er wel voor dat je website erg traag is. Daarnaast is de tool van Google erg handig om inzicht te krijgen in de mobiele bruikbaarheid. Het is namelijk zo dat de meeste mensen websites bezoeken via hun telefoon. Het verbeteren van de mobiele bruikbaarheid mag daarom zeker niet ontbreken.

Duplicate content

Dit onderdeel wordt vaak kort meegenomen in de technische analyse. Dit komt, omdat dit onderwerp uitgebreider terugkomt in een content analyse. Het gaat namelijk over content. Echter zorgt duplicate content vaak wel voor een lage score als het gaat om techniek, daarom is het belangrijk om dit onderdeel wel mee te nemen in de TA. Duplicate content kan je vertalen naar ‘dubbele content’. Het is content die gekopieerd is en vaker terugkomt op je website, geen originele content dus! Zoals hierboven al eerder is uitgelegd kan je canonicals SEO inzetten om duplicate content te vermijden.

Na het analyseren van deze onderdelen heb je een eigen uitgebreide technische seo check uitgevoerd!

Hoe voer je een TA uit?

Het uitvoeren van een technische analyse vergt veel tijd en concentratie. Hoe lang het precies duurt ligt aan hoe groot jouw website is en hoe diep je in wil gaan op bepaalde onderdelen. Tools gebruiken tijdens het uitvoeren van een TA is een must. Je gaat namelijk verschillende soorten data analyseren van je website. Daarnaast is het handig om via een template te werken. Zo weet je precies wat je moet doen en waar je rekening mee moet houden. Daarbij is het ook handig om later je optimalisaties te vergelijken met de analyse. Wellicht werken er bepaalde optimalisaties nog steeds niet tijdens een nieuwe analyse en moet je gaan onderzoeken waar het probleem dan kan liggen. Het is natuurlijk ook mogelijk om het uit te besteden, maar het is altijd nuttig als je zelf in ieder geval een basis analyse kunt uitvoeren. Daardoor begrijp je ook beter wat er bedoeld wordt met bepaalde onderdelen.  

In de volgende paragraaf neem ik verschillende handige tools voor bij het uitvoeren van een technische analyse met je door.

Welke tools gebruik je voor het uitvoeren van een technische analyse

Tegenwoordig zijn er genoeg technische SEO tools in gebruik door verschillende bedrijven. De een sluit de ander natuurlijk niet uit. Echter zal ik in deze paragraaf de meest belangrijke tools voor bij een technische analyse met je doornemen.

Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager
Dit zijn de basis tools die je nodig hebt tijdens een technische analyse en het voordeel? Je hebt ze waarschijnlijk alle 3 al! Als dit nog niet het geval is kan je gemakkelijk je website koppelen aan deze tools. Belangrijk is natuurlijk wel dat je kan verifiëren dat het jouw website is. Door middel van deze tools kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen in welke pagina’s er geïndexeerd worden, of je sitemap wel goed ingediend is en of je structured data klopt.

SEMrush
SEMrush is een overzichtelijk tool waardoor je eenvoudig je totale website kan analyseren. Het is mogelijk om de tool gratis te gebruiken, maar dan heb je wel beperkte toegang. Je kan er middels deze tool achter komen welke technische fouten er in de website zitten.

Ahrefs
De Ahrefs tool geeft een handige indicatie van hoe hoog jouw website scoort op het gebied van techniek. Dit wordt door Ahrefs de ‘Health score’ genoemd. Dit is een score van 1 tot 100. Je kan een crawl aanzetten en Ahrefs begint met het lezen van jouw website. Vervolgens krijg je een uitgebreid overzicht te zien waar je website technische fouten bevat. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met te lange meta descriptions of het aantal 404-pagina’s. Het fijne aan deze tool is, is dat het direct inzichtelijk is om welke URL het gaat. Op die manier kan je al gauw veel technische fouten oplossen.

Screaming Frog
Met deze tool kan je ook alle URL’s in één website crawlen. De gratis versie zorgt ervoor dat je tot 500 URL’s kunt crawlen. Net zoals bij de tool Ahrefs wordt het inzichtelijk welke fouten de verschillende URL’s bevatten. Daarnaast kan je de resultaten gemakkelijk verplaatsen naar een Excel-sheet, zodat je alles in een bestand hebt staan.

Google PageSpeed Insights of GTMetrix
Deze tool werd al kort even benoemd in deze blog, maar toch goed om hem nog even in de spotlight te plaatsen. De naam zegt het al, het is een gratis tool die vanuit Google gemaakt is. Het is een tool die inzicht geeft in de status van jouw site en paginasnelheid. Je krijgt een bepaalde score van 1 tot 100 voor mobiel en device apart. Vervolgens kan je gemakkelijk inzien waardoor de website vertraging oploopt. Sommige onderdelen zijn gemakkelijk te tackelen en sommige onderdelen vergen veel tijd om op te lossen.

Google PSI

Zo dat was heel wat informatie, maar hopelijk ben je nu helemaal klaargestoomd om een technische analyse uit te voeren. De eerste keer zal het wat meer tijd kosten, maar zodra je de analyse structureel uitvoert voor je website zal je zien dat het je veel gemakkelijker afgaat! Mocht je wat meer over mij willen weten of graag even sparren over dit onderwerp? Dan kan je eenvoudig contact met mij opnemen dan bespreken we de mogelijkheden! 

Kiara K
Kiara KargEigenaar van Kikicode> & SEO specialist bij Chase Marketing

Met bijna 4 jaar ervaring als SEO specialist, deel ik graag mijn kennis over de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie. En ook hoe de andere online marketing kanalen ingezet kunnen worden om online succes te behalen 🙂

Scroll naar top