Menu & URL-structuur

Hoe maak je een goede menu & URL-structuur?

Leestijd: 7 minuten

Er zijn veel verschillende onderdelen binnen SEO (Search Engine Optimazation). De drie hoofdpijlers zijn content, techniek en linkbuilding. Hieronder vallen weer genoeg subcategorieën. Een onderdeel die heel belangrijk is, is de website structuur of hiërarchie. Hieronder vallen weer het menu en de URL-structuur. Wellicht heb je hier wel eens over gehoord en ben je op zoek naar wat meer uitleg over dit aspect. In deze blog leg ik je dan ook maar al te graag meer uit over het uiteindelijke doel van de sitestructuur, de basis van een SEO vriendelijke URL en menustructuur, hoe je te werk kunt gaan tijdens het opstellen van een nieuwe structuur en tot slot het voorkomen van een veel voorkomende fout.

Een goede website structuur is van belang voor je vindbaarheid in de zoekresultaten, maar natuurlijk ook voor de uiteindelijke conversie van de doelgroep.

Wat is een sitestructuur precies?

Tegenwoordig zijn websites niet meer weg te denken. Sommige bedrijven hebben zelfs alleen maar een website en verkopen bijvoorbeeld geen kleding meer via een fysieke winkel. Websites zijn daardoor erg belangrijk. De sitestructuur van een website kan worden gezien als de basis van de site. Het is eigenlijk een soort opzet van de site waarbij alle categorieën en landingspagina’s zo goed mogelijk worden opgedeeld. Hierdoor wordt het voor een websitebezoeker eenvoudiger om te vinden waar hij/zij naar op zoek is (pagina bestemming). Daarnaast zorgt een goede website structuur er ook voor dat zoekmachines eenvoudig kunnen zien welke pagina’s op jouw site belangrijk zijn. Het indelen van de website structuur is echter niet altijd een gemakkelijke klus, want welke pagina’s kies je uit? Niet getreurd, want ik geef je straks een handige checklist die je kunt gebruiken zodra je je sitestructuur wilt bepalen.

In de marketingwereld wordt een sitestructuur ook wel een URL structuur genoemd. Toch zit hier nog wel een verschil tussen. Een sitestructuur wordt namelijk gezien als het rangschikken van pagina’s voor de bezoeker. Een URL-structuur daarentegen kan worden gezien als een onderverdeling van verschillende pagina’s voor SEO (Search Engine Optimazation). Hierbij wordt er een specifieke URL bepaalt per unieke pagina.  

Verschillende soorten website structuren

Het is belangrijk om na te denken over de ideale structuur voor jouw website. Het maakt hierbij niet uit of je nou net bent begonnen met het bouwen van een website of juist een bestaande website wilt optimaliseren (streven naar verbetering). Er zit verschil in de structuur per website, want bijna geen enkele website is hetzelfde. Echter, zal ik hieronder de meest voorkomende sitestructuren met je doornemen:

·        De piramidestructuur: dit is de veelgebruikte sitestructuur bij websites. Bovenaan de piramide staat de homepagina, vervolgens enkele andere belangrijke pagina’s (over ons, diensten en contact) en daaronder weer andere unieke pagina’s.

·        De boomstructuur: ook dit is een populaire vorm van een sitestructuur. In de praktijk zie je vaak dat blogwebsites deze structuur hanteren. Net zoals bij de piramidestructuur staat de homepagina vooraan. Daarna komen de categoriepagina’s aan bod, zoals bijvoorbeeld de categorieën: zakelijk, vrije tijd en retail. Hieronder vallen dan weer andere pagina’s die te maken hebben met die specifieke categorie.

·        De matrixstructuur: veel webwinkels gebruiken deze vorm, omdat vaak veel landingspagina’s met elkaar verbonden zijn. Deze vorm start met de homepagina en wordt vervolgens opgedeeld in verschillende productcategorieën, waar vervolgens weer diverse producten en subcategorieën onder vallen.

·        De lineaire structuur: dit is een variant die niet heel veel websites gebruiken, omdat niet iedereen deze vorm altijd even gebruiksvriendelijk vindt. Het eigenlijk een soort eenrichtingsweg en bezoekers kunnen niet gemakkelijk terug naar andere pagina’s binnen de site.

Tijdens het bouwen van de algemene sitestructuur is het belangrijk om na te denken over de belangrijkste pagina’s die moeten verschijnen in de menustructuur, de URL-structuur en de interne linkstructuur. Interne links worden namelijk vaak nog weleens vergeten en deze zijn juist zo belangrijk.

Waarom is een goede website structuur van belang?

Kort gezegd: een goede URL en website structuur zijn belangrijk, omdat zij eigenlijk de bouwtekening zijn van jouw website. Bezoekers die jouw website structuur niet begrijpen, zullen snel wegklikken van de website en aankloppen bij de concurrent. Daarnaast is een onlogische website structuur ook niet handig wanneer een zoekmachine (zoals Google) jouw website wilt gaan crawlen. Zodra de basis van je website niet goed is, is de kans groot dat andere onderdelen ook gaan tegenvallen. Daarnaast heb je er hoogstwaarschijnlijk ook geen zin in om continu nieuwe structuur aanpassingen door te voeren. Daarbij kan dit ook erg schadelijk zijn voor je website, hierover vertel ik je aan het einde van de blog meer!

Voordelen van een optimale sitestructuur op een rij:

  • Zoekmachines kunnen eenvoudig jouw website lezen, crawlen en indexeren
  • Een websitebezoeker komt sneller op de plaats van (de gewenste) bestemming (usability perspectief)
  • Je zorgt ervoor dat je hoger gaat ranken in de zoekresultaten met bepaalde zoekwoorden die hoog ingedeeld zijn in de sitestructuur
  • Een optimale URL structuur zorgt voor weinig verwarring in de URL voor bezoekers
  •  Het onderverdelen van pagina’s geeft je een duidelijk kader

Verschil tussen menu & URL-structuur

De betekenis van een menustructuur is als volgt: een menustructuur, ofwel het navigatieoverzicht, zorgt ervoor dat de websitebezoekers beter en sneller iets kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Bezoekers hebben namelijk vaak een bepaald doel zodra ze op jouw website terechtkomen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar bepaalde producten, contactgegevens of juist algemene productinformatie. Om de online klantreis eenvoudig te houden, is een doordachte sitestructuur erg van belang. Een voorbeeld van een menustructuur ontwerp:

Voorbeeld menustructuur in Excel

Het creëren van een goede URL-structuur is daarentegen ook belangrijk. URL staat voor Uniform Resource Locator. De URL van een pagina vind je in de browser. Een URL is een gestructureerde link die verwijst naar een stukje data. Niet alleen bezoekers waarderen een gebruiksvriendelijke en logische URL structuur, maar ook zoekmachines bieden de voorkeur aan korte en duidelijke URLS die relevant zijn. Zoek maar eens zelf iets op in de zoekresultaten. Je zult al gauw zien dat de topposities een duidelijke en relevante URL-structuur hebben opgebouwd.

Hoe ziet een goede SEO URL-structuur eruit?

We hebben het nu gehad over het verschil tussen de menu- en URL-structuur, maar hoe creëer je nou een zo goed mogelijke URL-structuur? Het is je misschien al eens opgevallen dat het begin van een URL vaak begint met http of https. Dit is ook gelijk het eerste element van een URL. Dit element geeft aan of de pagina extra beveiligd is. Na dit element komt de base URL van jouw website. Neem mijn URL als voorbeeld: https://kikicode.nl/. Onder de homepage URL vervolgens een standaard structuur.

https://kikicode.nl/ – homepage

https://kikicode.nl/zoekmachine-optimalisatie/ – categoriepagina

https://kikicode.nl/zoekmachine-optimalisatie/technische-seo/ – unieke landingspagina die valt binnen de categorie ‘zoekmachine optimalisatie’

https://kikicode.nl/product/seo-boek/ – stel je voor dat Kikicode ook producten verkoopt dan ziet de URL-structuur er als volgt uit. Het is ook goed om de producten direct achter de homepage te laten vallen in plaats van een niet-bestaande categorie. Bij een groot aantal websites zie je nog vaak dat de producten achter een categorie vallen. Dit is niet goed! Stel je voor dat 1 product in meerdere categorieën valt, dan heb je voor elk product een unieke URL en dat is duplicate content. Door de producten in de URL achter de homepage of een /product/ te laten vallen voorkom je duplicate content. 

Ook kom je in de praktijk echter nog vaak URL’s tegen als https:/kikicode.nl/index.phpdef7378id5543 en https:/kikicode.nl/product/637264/. Dit zijn URL’s die niks zeggen over de pagina en hierdoor kunnen de bezoekers en zoekmachines in de war raken. Ook zijn deze URL’s niet bevordelijk voor SEO. URL’s met parameters sluit je daarom het liefst uit in het robots.txt bestand. Tot slot is een https element altijd aan te raden, omdat websitebezoekers een voorkeur geven aan extra beveiligde websites.

Checklist voor het opstellen van een URL & menustructuur

Niets is handiger dan een duidelijk stappenplan voor het opstellen van een goede website structuur. Hierin behandel ik zowel de URL als de menustructuur.

Stap 1: zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Keyword research is erg belangrijk als het gaat om het bepalen van je sitestructuur. Uit dit onderzoek wordt namelijk duidelijk waar de doelgroep veel naar zoekt. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld meer zoekt op het zoekwoord ‘sneakers’ dan op ‘gympen’ is het belangrijk dat je de sitestructuur hierop aanpast. In het menu komt dan een kopje te staan met ‘sneakers’ en in de URL van de categoriepagina plaats je /sneakers/. Als je vervolgens een unieke landingspagina wilt maken die bijvoorbeeld gaat over inspiratie trends in 2023 voor sneakers, wordt de URL uitgebreid naar /sneakers/inspiratie-trends-2023. Dit doe je vervolgens voor alle producten/diensten die je verkoopt. Daarnaast kan ook Google Search Console hierbij je beste vriend zijn. Echter, kun je dit eigenlijk pas als uitgangspunt nemen zodra je website al enige tijd data verzamelt. In Google Search Console kun je namelijk zien welke pagina’s veel verkeer en conversie opleveren. Staan deze nog niet in het menu van de website? Voeg ze dan meteen toe!

Stap 2: Overkoepelende structuur uitwerken

Bij deze stap ga je de belangrijkste keywords opschrijven voor jouw website. Deze uitgekozen termen wil je dan ook gelijk in je menustructuur verwerken, zodat websitebezoekers eenvoudig naar deze pagina’s kunnen navigeren. Pas hierbij wel op dat je niet al te veel keywords opschrijft, want een menustructuur die bestaat uit meer dan 8 hoofdcategorieën wordt al gauw als slordig gezien. Ik plaats bijvoorbeeld ook alles wat met SEO te maken heeft onder de hoofdcategorie ‘zoekmachine optimalisatie’.

Stap 3: begin met clusteren

Nu je de hoofdcategorieën hebt bepaald ga je nadenken over de verschillende soorten subcategorieën. Maak bijvoorbeeld een onderverdeling in verschillende diensten of producten. Vanaf dit moment ga je ook bouwen aan je URL-structuur. Ik neem een kledingwinkel als voorbeeld:

https://www.kledingwinkelura.nl/

https://www.kledingwinkelura.nl/dameskleding

https://www.kledingwinkelura.nl/dameskleding/jeans

https://www.kledingwinkelura.nl/dameskleding/jeans/wide-leg

https://www.kledingwinkelura.nl/product/wide-leg-jeans-black

Zo zie je maar hoe uitgebreid jouw sitestructuur kan worden. Je plaats alleen niet de subcategorieën jeans en jeans/wide-leg in het menu van de website, omdat de homepagina anders te vol wordt gepropt. Je ziet bij de bovenstaande URL’s ook geen onnodige tekens en zoekwoorden. Het is namelijk belangrijk om de URL’s kort maar krachtig te houden.

Stap 4: Aanpassen waar nodig

Het is altijd handig om even te sparren met collega’s over de opzet van de sitestructuur, want misschien bieden zij wel hele nieuwe inzichten. Aanpassingen in de opzet zijn zo gemaakt, maar aanpassingen nadat de sitestructuur live staat wordt erg ingewikkeld. Zodra iedereen het eens is over de nieuwe web-structuur kunnen de nieuwe pagina’s worden aangemaakt en het nieuwe menu worden gepubliceerd. Onthoud hierbij wel dat alle oude pagina’s op een bestaande website een redirect krijgen naar de nieuwe structuur. Op die manier verlies je weinig linkwaarde en verkeer. En vergeet niet dat redirects je website traag maken. Dus te veel redirects in de website wil je voorkomen.

Het wijzigen van de menu & URL-structuur

Zomaar aanpassingen doen in de URL en menustructuur van de website is niet zo’n goed idee. Je kunt namelijk veel traffic en linkwaarde verliezen als je dit doet zonder duidelijk plan. Marketingbureaus zijn vaak gespecialiseerd in het uitvoeren van een SEO-migratie. Het veranderen van de sitestructuur is hier een onderdeel van. Er wordt gesproken van een website migratie zodra er grote aanpassingen worden gedaan aan de website, die vervolgens de vindbaarheid in Google kunnen beïnvloeden. Het te snel willen doorvoeren van aanpassingen kan dus leiden tot grote gevolgen. Mijn tip aan jou is daarom ook om in gesprek te gaan met een expert op het gebied van SEO. Zij kunnen je helpen bij het verbeteren van de sitestructuur. Daarnaast sta ook ik je maar al te graag te woord, geen enkele vraag is te veel! Mocht je eventueel willen sparren of wat meer informatie willen inwinnen over dit onderwerp, neem gerust contact met mij op. 

Alissa van Meerveld
Alissa van MeerveldSEO Copywriter bij Kikicode> & Content marketeer bij Seeders

Vanaf kleins af aan lees ik al redelijk wat boeken. Mijn passie voor schrijven ontdekte ik tijdens mijn studie. Ik hou ervan om continu nieuwe dingen te leren en is content schrijven daar dé manier voor. Daarom mag ik mijzelf een echte content marketeer noemen 😉

Scroll naar top