De voordelen van technische SEO
Gebruiksvriendelijk verbeteren
Optimaliseren van het crawl-budget
Indexatie verbeteren
Wat is technische SEO?
Technische SEO is één van de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie. De techniek van de website is eigenlijk het belangrijkste onderdeel. Want als je website technisch niet goed in elkaar zit, is de kans groot dat Google je website niet interessant of goed genoeg vindt om in de zoekresultaten te weergeven. Of dat Google crawlers je website helemaal niet kunnen vinden. Tevens kan de bouncerate ook vergroot worden als bezoekers niet goed door je website kunnen navigeren of nog erger: wanneer de website zo langzaam laadt dat bezoekers al wegklikken voordat de pagina is geladen.
Dit soort problemen wil je voorkomen en dat kan door een technische SEO analyse uit te laten voeren. De voordelen van zo’n analyse zijn dat je er achter komt hoe de structuur van je website in elkaar zit, of er goed gebruik wordt gemaakt van header-tags, of de redirects en de robots.txt goed zijn ingesteld en hoe je de laadtijd kan versnellen. Voordat we hier dieper op ingaan is het goed om te weten wat technische SEO nou allemaal is en welke onderdelen hierbij horen.
Voorbeeld Robots.txt bestand
Waarom is technische SEO zo belangrijk?
Een website bestaat uit verschillende codes, script en opmaaktalen, deze elementen zorgen ervoor dat een website werkt en er mooi uit ziet. Daarnaast zijn deze codes of opmaaktalen de basis van je website. Zonder deze codes of een CMS zal je website niet bestaan en dus ook niet vindbaar zijn in de zoekresultaten. Ook zorgen deze elementen ervoor dat de website goed werkt en toegankelijk is voor bezoekers.
Wanneer de basis van een website niet goed staat, is de kans groot dat de website niet binnen de top 10 van de zoekresultaten wordt getoond. Je kan jarenlang linkbuilden en nog zo een goede content hebben maar als de website technisch niet goed in elkaar zit zal je op gegeven moment niet verder komen in de zoekresultaten. Google wordt namelijk steeds slimmer en vindt dat de gebruikerservaring van bezoekers het belangrijkste is. Een goede gebruikerservaring hangt van verschillende zaken af. Deze zaken kan je analyseren en optimaliseren aan de hand van een technische SEO analyse. Met andere woorden technische SEO is het optimaliseren van alle technische aspecten van een website.
Technische SEO analyse
Door alle technische aspecten zodanig te optimaliseren zal de ‘basis’ van de website staan en zal de website naar behoren functioneren waardoor het voor bezoekers ook fijn is om jouw website te bezoeken. Wanneer een pagina wordt geredirect dan moet dit wel op een goede manier gebeuren anders kan het verwarrend zijn voor de bezoekers. Net zoals een 404-pagina die naar de homepage verwijst in plaats van naar een correct opgemaakte opzichzelfstaande 404-pagina. Door de gebruiksvriendelijkheid te vergroten zal je website beloond worden door een hogere positie in de zoekresultaten.
Om een Technische SEO audit zelf uit te kunnen voeren, is het belangrijk om te weten welke technische aspecten er zijn:
Structuur en navigatie van de website
Indexatie en sturing van de zoekmachine-crawlers
Response codes
Header tags
Laadsnelheid
Meertaligheid van de website
Gestructureerde data
Mobiele vriendelijkheid
Voor de meeste aspecten kan je met een aantal gratis tools zoals Screaming Frog al een heel eind komen. Lees in onze blog, hoe je zelf een technische SEO audit kan uitvoeren en bekijk onze technische SEO template.
Laadsnelheid analyse via de PageSpeed Insights tool van Google
Relevante blogs
Tips om een technische analyse uit te voeren
Technische SEO check bij een nieuwe website
De perfecte sitestructuur maak je zo!